Canva Person Holding Strainer With White Powder scaled - Co z tym cukrem, można jeść czy nie?

Co z tym cukrem, można jeść czy nie?

Do powszechnej wiadomości przyjęto, że w diecie diabetyka powinno się minimalizować ilość spożywanego cukru zarówno z cukiernicy, jak i tego ukrytego w produktach spożywczych, stanowiących jego znaczące źródło. 

Jednak diabetyk wcale nie musi eliminować smaku słodkiego ze swojego jadłospisu. Zwykły cukier, miód, syrop glukozowo-fruktozowy lub czysta fruktoza, będą z większą siłą oddziaływać na glikemię, dlatego lepiej jest włączyć produkty, które takie ryzyko będą zmniejszać

Istnieje szeroka gama zamienników tradycyjnego cukru, np. sztuczne niskokaloryczne słodziki oraz naturalne: stewia, ksylitol, erytrol. Są to te, które poleca się zarówno w sposobie żywienia osoby zdrowej, jak i chorej na cukrzycę. Wyróżniają się one niskim, bądź zerowym indeksem glikemicznym, tym samym nie wpływając znacząco na poziom glukozy i insuliny we krwi, w przeciwieństwie do zwykłego cukru. 

W przypadku każdego rodzaju substancji słodzącej należy kierować się zdrowym rozsądkiem i starać się spożywać możliwie jak najmniejsze jej ilości w codziennej diecie tak, aby nie rozwijać nadmiernej preferencji do smaku słodkiego. 

Ważne jest, aby czerpać z jedzenia możliwie najwięcej przyjemności i dobierania go tak, aby wyciągnąć maksimum tego doznania. Dlatego od czasu do czasu smak małej, ulubionej babeczki, z dodatkiem dobrego słodzika, na pewno będzie umileniem dnia i nie musi wiązać się z dewastacją glikemii. 

Zobacze także: